چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ |۲۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 3, 2024
کد خبر: 1162238
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸
امام و رهبری

حوزه/ امام خمینی(ره) شخصیتی است که از دل تاریخ پدید آمد و با رنگ عشق درآمیخت و پرتو خورشید وی، هرگز غروب نخواهد کرد، آمدن و رفتنش هر دو جهان را تکان داد، او غایبی است حاضر و شاهدی است بر رفتار همگان.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کرمانشاه، زینب مقصودیان مدیر مدرسه علمیه خواهران حضرت زینب کبری(س) شهرستان هرسین، به مناسبت سی‌ و پنجمین سالگرد عروج ملکوتی بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره)، به برخی ویژگی‌های آن عزیز سفر کرده پرداخته و در یادداشتی با عنوان «خورشید بی غروب ولایت»، آورده است:

«یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی.»

«تو ای روح آرام یافته، به سوی پروردگار بازگرد در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است، پس در سلک بندگانم درآی و در بهشتم وارد شو.»

امام خمینی(ره) شخصیتی است که از دل تاریخ پدید آمد و با رنگ عشق درآمیخت و پرتو خورشید وی هرگز غروب نخواهد کرد، آمدن و رفتنش هر دو جهان را تکان داد، او غایبی است حاضر و شاهدی است بر رفتار همگان.

امام علی(ع) می‌فرمایند: «أفضَلُ الأدَب أن یقف الإنسان عندَ حَدِّهِ ولا یتعدّی قدره»، برترین ادب آن است که انسان بر حدّ خویش بایستد و از اندازه خود فراتر نرود.

امام خمینی(ره) ساعات شبانه روز خود را تقسیم بندی کرده بودند و ساعت عبادت، استراحت، مطالعه و رفت و آمد ایشان مشخص بود، این تقسیم و برنامه ریزی، مبنای تنظیم برنامه خانواده امام(ره) نیز شده بود، توجه در رفتار و عملکرد ایشان، نشان می‌دهد که حضرت امام(ره) در تمام امور، بسیار به رعایت نظم مقید بودند و با نظم و برنامه خاص از پیش معین شده، کارهای خود را انجام می دادند، ذکر خاطره‌ای از ایشان خالی از لطف نیست، حضرت امام(ره)، درباره نظم فکری، می‌فرمودند: اگر در زندگی مان، در رفتار و حرکاتمان نظم بدهیم، فکرمان هم بالطبع نظم می‌گیرد، وقتی فکر نظم گرفت یقیناً از آن نظم فکری کامل الهی هم برخوردار خواهد شد.

زهد و سادگی امام، یادآور زهد و سادگی انبیای سلف صالح بود و همه را متحیر کرده بود، نکته مهم این بود که امام می‌توانست در بهترین شرایط، به لحاظ مادی، زندگی کند اما ساده می‌زیست.

بی‌شک امام خمینی(ره)، یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های سیاسی و مذهبی در تاریخ معاصر کشورمان و چه بسا سراسر دنیا بوده و هستند.

ایشان به‌حق مصداق بارز فرمایش امام صادق(ع) بودند که فرمودند: «مردم را با اعمالتان دعوت کنید نه تنها با زبانتان»، بنابراین حضرت امام(ره) همچنین با ویژگی‌های بارزی همچون ساده زیستی، اخلاق نیکو، تکامل و رشد مستمر، برنامه ریزی و نظم در امور روزمره الگوی مناسبی به همه ما خصوصا جوانان ارائه کردند که ان‌شاءالله خداوند توفیق پیروی از ایشان را نصیب همه ما کند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha